П Р О Т О К О Л
Гр. КЮСТЕНДИЛ,
04.03.2020 г.
Кюстендилският административен
съд в открито съдебно заседание на четвърти март две хиляди и двадесета година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА
АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА АСЯ СТОИМЕНОВА
с участието на секретар: Лидия Стоилова
и в присъствието на прокурора: Марияна Сиракова
постави за разглеждане: КАНД №
22/2020 г.
докладвано от: СЪДИЯ
АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА
На именното повикване в 10:17
часа се явиха:
КАСАТОРЪТ, редовно призован, явява се
управителят на дружеството Н. Г. заедно с адв. З., с пълномощно по
делото.
ОТВЕТНИКЪТ, редовно призован, представлява се от адв. С. Я., с пълномощно от
първата инстанция.
ЗА ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – КЮСТЕНДИЛ, редовно призована, се явява
прокурор Сиракова.
СТРАНИТЕ: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
ДОКЛАДВА КАСАЦИОННАТА ЖАЛБА.
АДВ. З.: Поддържам касационната жалба.
Няма да соча доказателства. Моля да приемете приложените към касационната жалба
доказателства – трудов договор, справка и заповед за налагане на дисциплинарно
наказание.
АДВ. Я.: Оспорвам касационната жалба. Да
се приемат представените доказателства. Няма да соча доказателства.
ПРОКУРОРЪТ: Жалбата е допустима, подадена в
срок. Няма да соча доказателства. Не възразявам да се приемат приложените към
жалбата.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателства по делото
писмените такива, постъпили с касационната жалба, а именно Трудов договор І
001/08.11.2018 г., справка и Заповед за налагане на дисциплинарно наказание №
001/25.03.2019 г.
ПРИЛАГА по делото отговор на ответника и
Молба вх. № 724 от 05.02.2020 г.
СЪДЪТ намира делото за изяснено от
фактическа и правна страна и
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВО
АДВ. З.: Уважаеми административни съдии, моля да постановите съдебен акт, с
който да отмените решението на ДРС като неправилно и необосновано, и отмените
НП на КЗП като незаконосъобразно. Подробни съображения съм изложил в
касационната жалба. Ще акцентирам върху
два момента. Делото е изяснено от фактическа страна и в резултат на изяснената
обстановка са налични няколко факта.
Първо, че по време на
проверката на 03.03.2019 г. проверяващите са се запознали с
регистъра по образец на Министерството на туризма, който установява, че в обекта
се води такъв регистър съгласно чл. 116 от ЗТ. Това е прието като безспорно от
районния съд. Безспорно е, че настанените на 3 март туристи, независимо от
техния брой към момента на проверката – 03 март, в същия ден, но след 1-2 часа закъснение
са били отразени и записани в регистъра по образец. Тези данни са нанесени в
регистъра по-късно и тези обстоятелства са установени от ДРС. Това обстоятелство
и тази изяснена обстановка е дала „възможност“ на ДРС да приеме, че цитирам „Съдът намира, че в случая с оглед
разпоредбата на закона е било задължително да се впишат своевременно всички
задължителни данни в регистъра при настаняването им“. Нормата на чл. 116 от ЗТ
в редакцията си до 25.02.2020 г. задължава лицата, извършващи хотелиерство, да водят
регистър за настанените туристи със съдържание на данните, утвърдени от
Министъра на туризма и публикувани на интернет страницата на Министерството на туризма,
т.е. в редакцията на чл. 116 към момента на извършване на деянието и
постановяване на съдебното решение, не е имало изрично норма, която да
задължава лицето, което извършва туристическа дейност веднага, незабавно, в
момента на настаняване на туристите, те да бъдат вписани в регистъра, който се
води в обекта. Такова задължение се явява едва в ДВ бр.17 от 2020 г. в сила от
25.02.2020 г., където след приетия тест е записано „Вписванията в регистъра се
извършват незабавно при настаняване на туристите“. Моята теза е, че доколкото
не е имало изрична правна норма, която да задължава търговеца незабавно, в
момента на настаняване на туристите да впише в регистъра съответните данни, то
в случая не е налице съставомерно деяние от страна на ЕООД, което представлявам
по пълномощие.
Правило в административното право
е, че правна норма, която вменява задължение на определен субект, не може да се
тълкува разширително. Точно това е направил районният съд, като е дописал закона
с текст, който към момента на постановяване на съдебното решение не е
съществувал. Запознах се с мотивите на изменението в бр. 17 на ДВ на Народното
събрание, точно този пропуск на закона налага внасянето на яснота, но към
момента на постановяване на съдебното решение такова не е имало.
Без съмнение в случая следва да
се приложи чл. 28 ЗАНН и моля да освободите от административнонаказателна
отговорност дружеството, което представлявам по пълномощие. Дори да приемете,
че има формално нарушение в рамките на 1, 2 или 5 часа, т.е. не са били записани
в регистъра съответните данни, нарушението е несъществено, липсват съществени
последици и следва да се приложи нормата на чл. 28 ЗАНН. Моля с оглед тези
данни и с оглед чл. 116 ЗТ, който е действал към момента на извършване на
деянието и който не е задължавал търговеца към този момент да впише данните, да
постановите своя съдебен акт.
АДВ. Я.: Уважаеми административни съдии, безспорно
е нарушението на чл. 116 от ЗТ и моля да оставите жалбата без уважение като неоснователна
и потвърдите решението на ДРС като правилно и законосъобразно.
ПРОКУРОРЪТ: Уважаеми административни съдии,
намирам касационната жалба за основателна по изложените в нея съображения.
Въззивният съд е постановил неправилно решение.
СЪДЪТ обяви, че ще се произнесе с
решение в законовия срок.
Протоколът
се изготви в с.з.
Заседанието приключи в 10:30 ч.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СЕКРЕТАР: